Leden en leiding van Scouting Strijen dragen een uniform, zoals bij bijna iedere Scoutinggroep het geval is. Dit uniform is per speltak verschillend, soms is het een bloes, soms een trui, iedere speltak met z’n eigen kleur. De das die alle leden van Scouting Strijen om hebben, laat zien bij welke Scoutinggroep je hoort. Onze groepsdas is een gele das met rode rand, met het wapen van Strijen.

ScoutFit

Het uniform is een kenmerkend en opvallend onderdeel van Scouting. Hierdoor zijn we als scout herkenbaar en laten we naar buiten zien dat we een (Scouting)groep vormen. Bovendien is het uniform een handig (modder)speelpak, waar de meeste kinderen trots op zijn. Historisch gezien is het uniform ooit bedacht om verschillen in rangen en standen uit te schakelen: iedereen is gelijk.

Het Uniform

Zowel de dolfijnen als de zeeverkenners dragen het blauwe scouting overhemd. De leden dragen het uniform bij elke opkomst en als ze op kamp of bivak gaan in ieder geval als ze naar buiten treden. Vanaf de dolfijnen wordt het uniform vooral bij officiële gelegenheden gedragen. Tijdens de normale opkomsten kan er afgewisseld worden met een polo/T-shirt of trui welke bij Scouting Strijen besteld kunnen worden.

Het uniform kan nieuw gekocht worden in de ScoutShop. Deze is op internet te vinden (www.scoutshop.nl) of in Rotterdam (www.scoutshoprotterdam.nl). Of misschien is er nog wel een passend uniform bij de groep. Vraag de leiding hiernaar.
Bij de Welpen hebben ze het volgende advies bedacht: "Trek nóóit nette of nieuwe kleding aan naar een opkomst, want je weet nooit wat je gaat doen. Je uniform moet je altijd aan, want dat is een speelpak, waar je mee kan stoeien, op kan knoeien en waar je zelfs kok mee kan zijn."

Elke speltak kent zijn eigen installatie ritueel. Als je geïnstalleerd wordt hoor je echt bij de groep. Je hebt al wel je blouse aan, maar nog geen insignes erop. Dat zijn tekens waar bijvoorbeeld opstaat hoe de naam van je groep is. De (insignes en) das krijg je als je de belofte hebt opgezegd.

Elke insigne heeft zijn eigen betekenis en plek op je blouse.
Op je rechtermouw mag het lintje met je naam van je groep: "Scouting strijen. Ook mag bij deze rechtermouw het regioteken (Maasdelta).
Op je linkerborstzakje mag het Scoutinglogo. Op je linkermouw kun je de rest van je insignes naaien, zoals die van kampen of opdrachten.

De Das

De das is bij elke Scoutingvereniging weer anders. Scouting Strijen heeft een gele das met een rode rand met daarop het wapen van Strijen. Zo kunnen bij gezamenlijke activiteiten de scouts uit Strijen goed herkend worden.
Bij de das hoort een dasring. Het fijnste is er eentje waar je je naam op kunt zetten en niet snel af valt.