• Leeftijd:               7 tot en met 12 jaar
  • Opkomst:             Elke zaterdag van 09.30 tot 12.00 uur
  • Contactpersoon:  teamleiding dolfijnen

Als je Dolfijn bent, hoor je bij de jongste scouts, en ben je dus tussen de 7 en 12 jaar. Hier ontdek je de wereld in, op en vlakbij het water in kano's of op vlotten. Je leert koken, pionieren en nog veel meer. Je speelt leuke en spannende avonturen in de jungle.

De Dolfijnen waren tot 2010 één van de vier DWEK-speltakken voor kinderen in de leeftijd van 7 tot en met 12 jaar bij Scouting Nederland.Het thema is speciaal ontwikkeld voor waterscoutinggroepen.

Het themaverhaal van de dolfijnen speelt zich af op en rond dolfijneneiland. Het draait om de tweeling Maj (meisje) en Jarl (jongen), die met hun ouders op dat eiland gaan wonen. De tweeling leert een aantal bijzondere dieren kennen met wie ze kunnen praten, en waarmee ze allerlei avonturen beleven.

Groepsindeling

Een groep dolfijnen wordt samen een golf genoemd. De ideale grootte van een golf is 24 kinderen. De golf kan een eigen naam hebben. Een golf Dolfijnen wordt opgedeeld in 4 subgroepen van 6 kinderen. Zo'n subgroep heet een vin. In iedere vin krijgen de oudste twee kinderen wat meer verantwoordelijkheden dan de jongere kinderen. De Dolfijn die aan het hoofd staat van een vin heet een topper. De 2e persoon heet een tipper. Iedere vin heeft de naam van een dolfijnensoort die rondom Dolfijneneiland leeft, en een bijbehorende kleur:

• Orinoco's = paars
  • Beloega's = wit
  • Narwals = groen
  • Tuimelaars = geel
  • Grampers = zwart
  • Grienden = rood
  • Irrawadi's = oranje

Sommige scoutinggroepen hebben de dolfijnenspeltak op leeftijd gesplitst, zodat er een golf tussen de dolfijnen en de zeeverkenners (11-14 jaar) ontstaat.

Uniform

Het officiele uniform van de dolfijnen ziet er als volgt uit:

• blauwe (spijker)broek
  • blauwe Scouting-blouse
    • speltak teken "Dolfijnen" op rechterborstzak (van drager-uit gezien)
    • Scouting Nederland installatieteken op linkerborstzak (van drager-uit gezien)
    • vin insigne op de linkermouw
      • topper : 2 lichtblauwe lintjes op linkerborstzak
      • tipper : 1 lichtblauw lint op linkerborstzak