Toekomstvisie Scouting Strijen

Introductie:

Een toekomstvisie is niet een toekomstdroom of een voortzetting van de bestaande situatie. Een toekomstvisie is een praktische kijk hoe wij willen dat Scouting Strijen er over een x aantal jaren uit moet zien, zodat we het beleid hierop kunnen afstemmen.

Een toekomstvisie komt ook niet van één persoon, maar wordt in onderling overleg met inspraak van iedereen tot stand gebracht. Dit stuk is dan ook niet bedoeld als definitief stuk, maar als startpunt voor, of als bijdrage aan gesprekken waaruit een gezamenlijke visie kan ontstaan. Om deze visie te kunnen beoordelen is het nodig dat de uitgangspunten die tot het eindresultaat hebben geleid bekend zijn. Deze zijn dan ook na de visie punt voor punt benoemd.

Als doelstelling nemen wij 8 jaar in de toekomst, d.w.z. 2030 In die periode zijn de huidige dolfijnen en zeeverkenners zoveel mogelijk nog actief als leiding, loodsen, scoutplus of als externe vrijwilligers.

Toekomstvisie “Scouting Strijen 2030”:

In 2030 is Scouting Strijen een gezonde en stabiele vereniging. De groep bestaat uit 20 dolfijnen, 20 zeeverkenners, 20 wiva’s, 20 loodsen, 10 leiders M/V, 40 scoutplusleden*, een compleet bestuur en een redelijke groep vrijwilligers die allerlei functies vervullen. Om al deze mensen bij elkaar te houden krijgt het sociale aspect van de vereniging de hoogste prioriteit. Scouting Strijen moet dus meer zijn dan een vereniging, het moet een hechte maar open vriendenclub worden.

(*onder scoutplus verstaan wij iets anders dan nu standaard is, zie de toelichting)

 

Scouting Strijen is fysiek en sociaal meer nadrukkelijk aanwezig in Strijen en de “outdoor” activiteiten krijgen meer aandacht. Regelmatig organiseren wij activiteiten waar ook niet scouting leden (tegen betaling) aan mee kunnen doen.

We zitten in een nieuw clubhuis aan het water van de oude haven naast het bos met een ruim speelveld. Het clubhuis heeft 2 of 3 bijeenkomstruimten, een ruime open keuken, toiletten, douches en wasgelegenheid, een werkplaats en een garage/opslag waar enkele aanhangers en boten gestald kunnen worden. Het geheel is gebouwd deels met een lening en deels met allerlei subsidies.

Er is voldoende varend materieel en speelmateriaal om een gevarieerd programma te bieden, bovendien hebben we extra (over de weg transporteerbare) zeilboten die voor de loodsen en de scoutplus extra uitdaging en motivatie geven. D.w.z. dat ze met deze boten kunnen meedoen aan zeilwedstrijden door het hele land.

De inkomsten van de vereniging komen uit contributies, subsidies, scoutingloterij, Jantje Beton, vaste sponsoren (financieel en in nature) en speciale acties, bovendien delen we het clubhuis door de week met een andere vereniging (of scoutplusgroep) die ook mee betaalt aan het onderhoud.

Om de vrijwilligers en de sponsoren te motiveren worden er voor hen allerlei activiteiten georganiseerd, zoals bbq, roeiwedstrijden, kanotochten, zeilwedstrijden, optredens enz.

De “social media” vormen een bijzondere en centrale rol binnen de scouting. Scouts houden hiermee onderling contact, maar bovendien is dit de communicatie met de Strijense bevolking en jeugd. De site biedt de jeugd allerlei spelletjes, activiteiten en speciale voordeelacties. Mede hierdoor wordt de site goed bezocht en is het als PR middel aantrekkelijk voor sponsors. 

Toelichting:

Minimum vereisten:

Om een scoutinggroep te laten bestaan heb je de volgende minimale zaken nodig:

  • Vrijwilligers als leiding en ter ondersteuning.
  • Een programma.
  • Spelmaterieel
  • Huisvesting
  • Jeugdleden
  • Financiële balans
  • Scoutingthema

Aantal leden:

Toen Scouting Strijen opgericht werd waren er 40 jeugdleden. Maar veel vaker ging het veel minder goed. Nu zitten we weer in de lift omhoog en met goed beleid moeten we dit zien vast te houden. Het aantal van 20 dolfijnen, 20 zeeverkenners, 20 wilde Vaart, 10 loodsen en 40 scoutplus* leden lijkt ons een mooi doel voor de toekomstvisie. Meer kinderen zou mooi zijn, maar dan moeten we met verschillende opkomsttijden gaan werken.

Wachtschip:

Een hoogtepunt in onze geschiedenis was het wachtschip, hoewel dit schip voor weinig werd gekocht, heeft het geleid tot jarenlange financiële problemen en interne ruzies. Vanwege de verschillende locaties leidde ontstonden 2 kampen binnen de scouting: Piet met de zeeverkenners en de leiding van de welpen. Kijkend naar andere groepen is een wachtschip een hele grote last voor een groep en alleen te dragen voor hele grote groepen met heel veel vrijwilligers. Daarnaast blijkt uit het verleden dat het opsplitsen van de groep in 2 locaties risico’s heeft. Dus voor de toekomst lijkt een wachtschip geen optie.

Clubhuis

Het terrein ligt in principe wel gunstig, maar de mogelijkheden zijn wat beperkt. Een terrein dichter bij een bos, een groot grasveld of water zou veel beter zijn. Wat betreft de toekomst zouden we moeten zoeken naar een betere locatie. Maar tegelijkertijd moeten we rekening houden met het feit dat deze betere locatie misschien niet beschikbaar is. Dit lijkt ons dan ook een goed onderwerp voor discussie, maar in de visie gaan we uit naar onze voorkeur en dat is een locatie aan het water. Maar omdat wij de groep niet willen op splitsten, zal dat dus een locatie aan het Strijense binnenwater moeten zijn. Ook moet de locatie bereikbaar zijn voor kleine kinderen, zodat deze zelfstandig naar de opkomsten kunnen komen. Zelf denken wij aan het water van de oude haven naast het bos (achter de water zuivering)

Een andere mogelijkheid zou het Molenschaer kunnen zijn omdat daar een gebouw van de ijsvereniging staat dat alleen wordt gebruikt voor jeugdland en 1x in de heel veel jaren voor het schaatsen. In overleg met de gemeente en alle betrokkenen moet het mogelijk zijn om hier een nieuw gebouw te plaatsen met voldoende ruimte en functionaliteit voor de scouting, waarbij zowel Jeugdland in de zomer en de ijsclub in de winter het gebouw kunnen gebruiken.

Ligplaatsen

De vletten liggen aan een ponton welke gehuurd wordt. Hiervoor betalen wij dus veel huur en erger nog deze kan zomaar opgezegd worden. Mooier zou zijn zekerheid te hebben om deze beschikbaar te hebben voor onbepaalde tijd.. momenteel is de Gemeente Hoekschewaard aan het kijken of zij deze over kunnen nemen en deze aan ons beschikbaar te stellen voor onbepaalde tijd.. tegen een zo gering mogelijk tarief..

Materieel:

Voor het spel is goed materiaal en materieel nodig, bovendien moet dit goed onderhouden worden.

  • Pionieren: extra pionierhout en touwen zijn gewenst.
  • Vletten: als we ons richten op 20 zeeverkenners hebben we 5 goede zeilvletten en 2 motorvletten nodig.
  • Kano’s: Het aantal kano’s is nu bijna onvoldoende en enkele kano’s zijn nodig aan vervanging toe. Daarnaast is het verstandig om de trailer zodanig aan te passen dat er meer kano’s op een veilige manier vervoerd kunnen worden.
  • Vlotten: Om vlotten te bouwen hebben we extra pionierhout en touw nodig.
  • Extra varend materiaal voor loodsen en scoutplus.
  • Boten trailer: Bovendien één of meerdere trailers waarmee deze boten veilig vervoerd kunnen worden, zodat we eenvoudig kunnen meedoen aan zeilwedstrijden door heel Nederland of bv naar een zeilkamp in Friesland
  • Podium: Het zou leuk zijn om in het clubhuis een podium te kunnen bouwen, met gordijnen, verlichting e.d.
  • Tenten: Kampen horen bij scouting; goede (gelijke) tenten zijn hiervoor nodig.
  • Kookgerij: Voor het clubhuis en voor de kampen is goed kookgerij noodzakelijk

Programma:

Het verzinnen van programma’s kost veel tijd. Het is van belang dat we zuinig zijn op goede programma’s. Als we goede programma’s hebben moeten we deze in een map opslaan en bewaren voor later gebruik. Dit is in het verleden al gebeurd, maar een beetje verwaterd. Daarnaast moeten gebruik maken van de ervaring van anderen door bij andere verenigingen en op internet te zoeken naar programma suggesties. “Beter goed gestolen dan slecht verzonnen”. Scouting Nederland wil het outdoor thema benadrukken, wij moeten nadenken hoe we hier meer mee kunnen doen.

Als voorbeeld denken wij aan:

  • Survivals in bossen
  • Stormbanen
  • Vlotten bouwen.
  • Fietshikes.
  • Kamperen.
  • Bergklimmen, abseilen enz.

Maar we moeten ook niet alles willen, er moeten keuzes gemaakt worden. Het is beter om in een aantal dingen goed te zijn, dan alles een beetje. Door samenwerking met andere groepen kunnen we specialiseren en samen een meer gevarieerd programma aanbieden.

Dolfijnen:

Het doel is dus 20 dolfijnen; met 1 teamleider en 4 overige leiding. Het programma moet in de toekomst verder worden uitgebreid, meer gevarieerd en ook meer gestandaardiseerd (Met dit laatste bedoelen wij dat er programma’s op de plank klaar liggen, incl. spelmateriaal. De nadruk moet volgens mij liggen op het opbouwen van het groepsgevoel, zelfstandigheid, creativiteit en zelfvertrouwen. Hiervoor moet materieel en spelmateriaal beschikbaar zijn:

Het Dolfijnenprogramma moet een vaste herkenbare opbouw hebben, zodat de kinderen stabiliteit hebben, maar moet ook variatie, spel, speel en fantasie elementen hebben.

Vaste onderdelen kunnen zijn:

  • Pionieren
  • EHBO
  • koken
  • Kanoën
  • Roeien
  • Speurtochten (kompas, GPS)
  • Buitenspellen
  • Spellen in het bos
  • Knutselen
  • Rollenspellen/ optredens (op podium)
  • Muziek (muziek instrumenten?)
  • Thema maanden

Door standaard spellen in een bepaald thema te gieten en het wat aan te kleden maak je het leuker en spreekt het meer aan bij de kinderen, enkele voorbeelden:

  • High land games: denk daarbij aan de spellen: kogelstoten, touwtrekken, boomstamwerpen enz. Je kan dit aankleden met schotse muziek, schotse rokjes voor de kinderen, engels teksten op borden enz. Ook het aantal spellen kan uitgebreid worden.
  • Indianenthema: Al een tijdje zouden we pijl en bogen willen hebben voor de dolfijnen. Maar in plaats van simpel boogschieten, kan je er een indianenthema van maken, compleet met indianenkleding, verentooi, totempalen, tomahawk werpen, lassogooien, kinderen vastbinden, spoorzoeken, sluipen, jagen, tenten bouwen, kanoën, enz.
  • Piraten thema: Dit hebben we al vaker gedaan, er zijn piraten bandana’s, maar de aankleding kan verbeterd worden met oude afgeknipte broeken, streep t-shirts voor de matrozen e.d.. Ook zou het leuk zijn als we kanonnen konden maken van PVC pijpen en tennisballen als munitie. Denk verder aan kussengevechten op een balk, al dan niet boven water, enteren (touw slingeren) enz.
  • Middeleeuwen: Aankleding kan eenvoudig gekocht worden in speelgoedwinkels; plastic harnassen, helmen enz.. En natuurlijk ook kleding voor de jonkvrouw M/V. Als spellen denken we bijv. aan: stad veroveren, draak verslaan, kasteel bouwen, riddertoernooi.
  • TV: Dit idee is al eerder gedaan en is erg leuk, het bestaat uit het maken van een video, compleet met presentator, reclamefilmpjes, nieuws, presentaties enz. De kinderen maken de filmpjes en kan gedeeld worden met de kinderen. Sommige stukjes film kunnen ook op de site gezet worden.
  • Er kunnen zoveel thema’s bedacht worden, denk aan: Ruimtevaart, vliegtuigen, de boerderij, romeinen, egyptenaren, uitvinders, brandweer, kabouters, spionnen, smokkelaars, oerwoud, tovenaars, enz..
  • Volop ideeën op https://activiteitenbank.scouting.nl/

Zeeverkenners:

Ook hier het doel 20 zeeverkenners; met 1 schipper en 4 leiding. Om 20 kinderen te laten varen heb je dus vletten nodig, maar laten we er van uitgaan dat de groep in die periode redelijk gemixt is en dat de bootsmannen hun CWO diploma hebben en dus zelfstandig kunnen zeilen. Wel is de leiding dan met een motorvlet in de buurt om daar waar nodig assistentie te bieden.

Het zeeverkennerprogramma is meer gericht op de watersport en vanwege de leeftijd is aankleding wat minder noodzakelijk, maar desondanks kan het in een aantal gevallen wel leuk zijn om de activiteiten met wat aankleding of een thema aan te kleden, bijvoorbeeld:

  • Walvisvaarder: Elke vlet heeft een ballon aan een touw achter de vlet en de anderen moeten proberen deze ballon met een stok lek te prikken, waarbij natuurlijk de eigen ballon heel moet blijven.
  • Zeeslag: elke vlet heeft een aantal tennisballen en de bedoeling is om punten te scoren door de ballen tegen het grootzeil van een andere vlet te gooien. Elke treffer is een punt voor de gooiende vlet en elke keer geraakt worden kost een punt. De ballen in het water moeten natuurlijk opgevist worden, want daarmee kan je weer gooien.
  • Verder moeten we de theorie lessen leuk maken met visueel en speels lesmateriaal. Hiervoor kunnen we al de Quiz, het zvr’s kwartet en de modelzeilboot gebruiken, er zijn ooit miniatuur boeien e.d. geweest maar die zijn nu een beetje zoek.
  • Ook kunnen we met zeeverkenners spelmateriaal geschikt maken voor evenementen zoals de herfstmarkt: te denken aan bijv:
  • “katvangen”  10 katten hangen met hun pootjes aan een boomtak en vallen één voor één, de kinderen moeten er onder staan en de vallende katten proberen op te vangen. De techniek bestaat uit elektromagneten die met een schakelbord worden bestuurd.
  • “elektra spiraal” Dit is het bekende spel, dat we met behulp van cv buizen op groot formaat kunnen maken.
  • “stop motion film” van een bepaald onderwerp in groepjes een film maken, bewerken en presenteren..
  • Volop ideeën op https://activiteitenbank.scouting.nl/

Wilde Vaart:

In de ideale wereld zouden 20 Wilde Vaarders hun eigen vletten hebben, maar dat lijkt ons niet noodzakelijk. In plaats daarvan hebben ze de beschikking over andere type boten, waarmee ze meedoen aan wedstrijden. Bv de lelie schouw of een optie is om de opkomsten ‘s middags te houden of op zondag. Wilde Vaart is redelijk zelfstandig en hebben maar 1 of 2 begeleiders nodig.

Het programma van de wilde vaart heeft in principe niet veel aankleding, maar biedt meer vrijheid om zelfstandig te varen en eigen dingen te doen. In deze leeftijd gaat het ook vooral om kletsen en het ontwikkelen van de eigen mening. Het zou mooi zijn als zij bijvoorbeeld 1x per maand het clubhuis een avond mogen gebruiken voor een spelletjesavond, filmavond of gewoon om te chillen.

Volop ideeën op https://activiteitenbank.scouting.nl/

Loodsen:

10 loodsen zou een haalbaar doel moeten zijn, deze loodsen doen hun eigen ding, ze mogen gebruik maken van al het varend materieel en het clubhuis op de door hen gewenste tijdstippen.

Op deze leeftijd is er geen programma meer, ze moeten zelf leuke dingen met elkaar organiseren, maar om de binding met de rest te houden, zouden we ze taken kunnen geven bv:

  • Meedraaien als hulp leiding in de verschillende speltakken om ervaring op te doen.
  • minimaal 1x per jaar een evenement te organiseren voor de dolfijnen en 1x voor zeeverkenners en wilde vaart.
  • Wellicht al kijken of ze eventuele bestuurstaken kunnen oppakken
  • Volop ideeën op https://activiteitenbank.scouting.nl/

Scoutplus:

De scoutplus is iets wat verder ontwikkeld moet worden. We kunnen dit heel breed invullen, waarbij we eigenlijk een soort sub-verenigingen kunnen maken voor deze mensen en we het clubhuis op een legale manier vaker kunnen gebruiken. We zouden kunnen denken aan:

  • Watersporters: deze mensen zeilen en kanoën met het materiaal dat we hebben.
  • Kookclub: Mensen die in het clubhuis samen experimenteren met koken.
  • Wandelclub: Een groep wandelaars die het clubhuis gebruiken om bij te kletsen en plannen te maken.
  • Computerclub (beheren ook de website)
  • Enz.

Natuurlijk moet er een scoutingsausje over gegoten worden, maar het geeft volume, effectiefgebruik van het clubhuis, extra inkomsten en het stelt scouting centraal in de gemeenschap. Daarnaast maken we natuurlijk ook gebruik van hun specifieke expertise om ons programma gevarieerder te maken.

Vrijwilligers: (niet leiding)

Niet iedereen wil en kan leiding zijn, maar veel mensen vinden het geen bezwaar om af en toe iets voor de scouting te doen. Als je een grote groep vrijwilligers zou kunnen krijgen, wordt alles veel makkelijker te organiseren.  Het vinden en vasthouden van deze klussers zou eigenlijk een hoge prioriteit moeten hebben. Het beste zou zijn om 1 persoon Vrijwilliger en sponsor coördinator te maken. Ook moeten we voor deze mensen activiteiten organiseren, zodat het voor hen leuk blijft en ze zich gewaardeerd en betrokken voelen.

Sponsors:

In het verleden hebben we veel profijt gehad van sponsors en dit moeten we laten opbloeien en eigenlijk naar een hoog niveau tillen. Het is belangrijk genoeg om ook hiervoor 1 persoon verantwoordelijk te stellen, dit kan dezelfde zijn als voor de vrijwilligers. Om de sponsors te werven en te houden moeten we iets bieden: een voorbeeld zou kunnen zijn  “het adopteren van een vlet” De sponsor betaalt dan een vast bedrag per jaar, bijvoorbeeld € 500,00 en hiervan wordt het onderhoud van de vlet betaald. In ruil krijgt de Vlet de naam van de sponsor. De sponsor mag 2x per jaar met een x aantal mensen met die vlet (mee) zeilen, de sponsor kan 1x per jaar met een groep mensen gaan kanoën en alle sponsors worden uitgenodigd voor een jaarlijkse bbq die wordt aangekleed met allerlei activiteiten zoals touwtrekken, boogschieten enz. In dit plan zouden we uit kunnen gaan van 6 vletten, 1 motorvlet en 2 andere zeilboten. Totaal dus 9 boten vraagt 9 sponsoren.

Externen coördinator:

Om het contact met de vrijwilligers en sponsors goed te houden, evenementen te organiseren, planningen te maken, e.d. zou het praktisch kunnen zijn 1 “externen coördinator aan wijzen. Hij of zij wordt dus verantwoordelijk hiervoor en praat mee in de bestuursvergaderingen en de groepsraden.

Samenwerking met anderen groepen:

Volgend op het vorige is het goed om de samenwerking met andere groepen te verbeteren, waarbij we gebruik maken van elkaar specialiteiten. mogelijke voorbeelden:

  • Wij maken een dagvullend programma met kano’s en het bouwen van vlotten en bieden dit aan aan andere groepen.
  • Wij maken gebruik van de vletten voor wedstrijden in Binnenmaas.
  • We varen 1x per jaar mee met Korendijk.
  • We organiseren zeilwedstrijden samen met Numansdorp en Korendijk
  • Bij Puttershoek doen we aan primitief koken en een greppeltocht.

Sociale activiteiten voor Strijen:

We doen al mee aan Koningsdag en 4 mei. Een mooie gedachte zou zijn om als scouting actief sociaal betrokken te zijn bij de samenleving vanuit die gedachte zouden we een extra activiteit kunnen opzetten waarbij scouting iets doet waar de gemeenschap van Strijen plezier aan beleeft. Maar we kunnen ook zeggen dat de nadruk meer gelegd moet worden op de gedachte “outdoor vereniging” en het sociale idee wat laten varen. Gevolg hiervan kan zijn dat de subsidie minder wordt, maar dat we meer geld met contributie kunnen binnenhalen. Dit is een punt waar we over moeten praten.

Social media:

Om leden vast te houden moeten we gebruik maken van de middelen van deze tijd en deze uitbuiten, zodat de vriendengroep zowel tijdens de opkomsten als daarbuiten contact met elkaar hebben. Bovendien kunnen we op deze wijze met de mensen in de regio communiceren. Zij moeten kunnen zien wat wij doen en hoe ze lid kunnen worden. Maar je zou daar ook spellen, tips en informatie op kunnen posten, zodat leden en niet-leden en dan met name kinderen de site kunnen gebruiken voor hun ontspanning. De Scouting site zou dan een belangrijke rol krijgen voor de hele Strijense jeugd.

Verhuur clubhuis:

Kleine scoutinggroepen hebben net als ons vaak moeite om het zomerprogramma gevuld te krijgen. Hiervoor kunnen wij het clubhuis in de zomervakantie 4 weken beschikbaar stellen. In deze periode kan men op het grasveld in tenten overnachten en het clubhuis gebruiken voor spellen, wassen en koken. Om het geheel aantrekkelijk te maken zouden wij zelfs een aantal standaard programma’s beschikbaar kunnen stellen, zodat we de groepen behalve de ruimte ook een compleet programma bieden. Programma onderdelen kunnen zijn:

  • Kanotocht
  • Kompaspuzzeltocht
  • Bosspel
  • Podiumoptredens
  • BBQ
  • Themaspellen met aankleding
  • Pionier opdracht

Verhuur kano’s:

De kano’s hebben belangstelling. Het zou een idee kunnen zijn om een aantal keren per jaar de kano’s te verhuren aan het publiek. Dit kan bijv. gebeuren door een kanotocht van Strijen naar Strijensas, met extra’s

  • 9:00 vertrek uit Strijen
  • 12:00 –13:00 aankomst in Strijen-sas
  • (Aansluitend kan men lunchen in de eetcafé in Sas, dit is niet bij de prijs inbegrepen maar wel in het programma genoemd)
  • (Via fluisterboot kan men terug naar Strijen, dit is niet bij de prijs inbegrepen)
  • Scouting haalt de kano’s rond 13:00 uur weer op in Sas.

Beleidseffecten:

Als we onze toekomstvisie helder hebben, moeten we het beleid hierop afstemmen en ook enkele Milestones vastleggen om te zorgen dat we het doel bereiken.

De milestones zouden kunnen zijn:

  • 2022 December: afronden overleg en vastleggen toekomstvisie
  • 2023 Januari: Presenteren toekomstvisie aan leden en gemeente
  • 2023 April: Programma’s vastgelegd, taken verdeeld.
  • 2024 April: Voldoende sponsors en activiteiten voor financiële balans
  • 2025 April: Varend materieel compleet
  • 2026 December: Plan voor nieuw clubhuis en locatie compleet
  • 2027 December: Financiering voor bouw clubhuis rond
  • 2028 December: Bouw nieuw clubhuis
  • 2029 Juli: Bouw nieuw clubhuis gereed
  • 2029 December: Verhuizing afgerond
  • 2030 Oktober: Nieuw beleidsplan opgesteld 2040.
  • 2030 December: start uitvoering nieuw beleidsplan 2040

Als we er voor kiezen een andere locatie te zoeken, is het niet verstandig veel te investeren in het clubhuis.

Als we het scoutplus programma willen verbreden, zullen we hier ook een soort marktonderzoek voor moeten houden om de mogelijkheden te bekijken, de invulling hiervan heeft ook invloed op de inrichting van het clubhuis en de samenstelling van het bestuur.

Inkomsten:

Om het scoutingprogramma in 2030 goed te draaien hebben we geld nodig, meer dan wat er nu binnenkomt. Hieronder een opsomming van mogelijke inkomstenbronnen:

  • Contributie van de jeugdleden
  • Subsidie van de gemeente
  • Contributie van de brede groep scoutplus leden
  • Scoutingloterij
  • Jantje beton
  • Sponsoren
  • Evenementen: herfstmarkt, zomermarkt enz.
  • Verhuur van het clubhuis en terrein
  • Verhuur van materieel
  • Overige activiteiten
  • Advertenties op de internetsite