• Leeftijd:                 vanaf 18 jaar
  • Opkomst:              ntb
  • Contactpersoon:   contactpersoon Loodsen

De Loodsen is een speltak van scouting in Nederland voor leden van 18 tot en met 22 jaar. De leden van de Loodsen vormen samen een stam. Bij het waterwerk spreken we van loodsen die samen een Loodsenstam vormen. Een klein aantal groepen gebruikt nog de oudere term Pivo's.

De Loodsen hebben een eigen bestuur, bestaande uit een voorzitter, penningmeester en een stamcorrespondent (secretaris). De Loodsen regelen dan ook alles zelf. Zij hebben daar geen leiding meer bij nodig maar kunnen wel hulp krijgen van een stamadviseur die hen kan adviseren en sturen in de meest uiteenlopende zaken.

Loodsen zullen bij onze groep al snel ingezet worden om leiding te ondersteunen en dus ervaring op te doen. Wij beschouwen deze speltak als kweekvijver voor nieuwe potentiële leiding. Een belangrijke speltak voor onze groep dus..